zondag 9 januari 2011

Ding 14

Instant messaging.

Direct een antwoord op je vraag. Ideaal als je een min of meer persoonlijk contact wilt hebben, maar niet in de gelegenheid bent om te bellen. Is naar mijn idee handig bij het oplossen van problemen met bijvoorbeeld de computer, het niet kunnen installeren van programma's of het oplossen van bijvoorbeeld een probleem met een huishoudelijk apparaat. Ook interessant voor de bibliotheek. Om scholieren op weg te helpen bij het uitzoeken van geschikte websites voor het maken van een werkstuk, scriptie of boekbespreking. Omdat alles op papier staat kan de vragende partij gelijk de door de medewerker geplaatste link openklikken en aangeven of dat is wat hij of zij bedoelt. Wel zullen geschikte tijden moeten worden gevonden om hiermee van dienst te kunnen zijn. Ik denk zelf dat de avonduren het meest geschikt zijn voor deze voorziening: dan zijn mensen voor hun werk of school aan de gang. Overdag zal er minder belangstelling zijn. Als je als bibliotheek hier iets mee wilt doen, zul je vaste tijden moeten aanbieden, maar het mooiste zou zijn als het vraaggestuurd kan worden uitgevoerd. Iemand zit thuis met een vraag, gaat naar onze website en vraagt een chat aan. Een prachtige voorziening die makkelijk toe te passen valt op een website. Alleen blijft het zaak om een constante bezetting te hebben.
Nog genoeg om aan te werken, dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten